نقد و تحلیل سوالات درس فارسی آزمون ورودی پایه ی هفتم دبیرستان های دوره ی اول استعدادهای درخشان سراسر کشور در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۹۷

نقد و تحلیل سوالات درس فارسی آزمون ورودی پایه ی هفتم دبیرستان های دوره ی اول استعدادهای درخشان سراسر کشور در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۹۷

آزمون ورودی مدارس تیزهوشان،ویژه ی دانش آموزان ششم درر ۱۴ اردیبهشت برگزار شد و به سبب حساسیت موضوع برای خانواده ها و به ویژه دانش آموزان نوجوان این پایه، سوالات آزمون، بی تردیدبا نگاه نقادانه و باریک بینانه ی اهل فن و خانواده ها همراه می شود.
آنچه در پی می آید بررسی کوتاهی است بر سوالات ماده ی درسی فارسی این آزمون که امیدوارم از سوی مسئولان برگزارکننده مورد توجه قرارگیرد.
۱- انتطار می رود در آزمون های این چنینی،هم معیار تیزهوشی و هم معیار محتوای آموشی هردو با تمام جوانب و زوایا مورد نظر طراحان محترم قرار گیرد و از نگاه تک بعدی و سنجش تکراری اهداف آموزشی خاص در چند سوال پرهیز گردد که با تاسف آزمون امسال اسیر تکرار دغدغه ی خودساخته ی طراح محترم گردیده است.
۲- سوال ۲۴ صرفا جنبه هوشی دارد و از جنبه های ادبی و دستوری و نگارشی و املایی و مفهومی به دور است.
۳- سوال ۲۵ در پی سنجیدن کدام هدف آموزشی تعریف شده در آموزش این ماده ی درسی است؟
۴- سوال ۲۶ با رعایت استاندارد طراحی سوال و با هدف سنجش مهارت درست نویسی طرح شده است.
۵- سوال ۲۷ نیز با هدف سنجش میزان آشنایی دانش آموز با آثار ادبی معرفی شده در کتب پنجم و ششم با سبکی علمی طراحی شده است.
۶-در سوال ۲۸،حداقل استاندارد ها رعایت نشده است.چرا که متن سوال و انتظار از دانش آموز پایه ششم برای یادآوری موضوع و محتوای یک درس صرفاً با ذکر عنوان و یا یک مصراع از شعر،آن هم از کتاب پنجم، یقیناً مورد تایید هیچ کارشناسی نخواهد بود.
۷-در سوال ۲۹ و ۳۰ اعتدال و استاندارد های لازم،کاملاً رعایت شده است و تنها در متن سوال ۳۰به کارگیری اصطلاح(نوشته عادی)با توجه به استفاده ی شاعر از کاربرد تاریخی ماضی استمراری در جمله ی مورد جواب، نامناسب است.
۸- انتخاب اشعاری از حضرت سنایی برای طراحی پرسشهای ۳۱تا۳۳ انتخابی دور از انتظار و نامعقول است زیرا دانش آموز نه با اسم و رسم این شاعر بزرگ در کتابهای درسی آشنا شده است و نه با زبان شعری وی. البته درک مفهوم برخی بیتهای انتخابی نیز از توان دانش آموز پایه ششمی خارج است.
۹- در سوال ۳۱،رابطه همخانوادگی واژگان،مورد پرسش قرار گرفته که ایرادی بر آن وارد نیست مگر آنکه اگر سوال ۲۴ را نیز در حوزه ی روابط واژگانی به شمار آوریم،اختصاص دو سوال از ده سوال به روابط واژگانی دور از عدالت آموزشی و ارزیابی است.
۱۰- در سوال ۳۲ اشتباه فاحشی در طراحی سوال انجام گرفته و جمله ی دعایی را که در گروه جملات عاطفی دسته بندی می شود جمله ی امری به حساب آورده است.رعایت عدالت و تثبیت حقوق دانش آموزان،تنها با حذف این سوال تحقق می یابد.
۱۱- در سوال ۳۳ گزینه ی یک، گویاتر از تمام گزینه هاست و ایراد خاصی به سوال وارد نیست البته شاید برخی دوستان، مفهوم” هدایتگری خدا” را در بیت چهارم، پررنگتر از بیت یک قلمداد بفرمایند ولی در کل ،سوال درست است
در پایان امیدوارم که مسئولان محترم سمپاد، نظارت کافی بر آزمون ها داشته باشند و مخاطبان سوالات را برای طراحان محترم به خوبی معرفی کنند تا از گرفتارشدن در آه و بغض شکسته ی نونهالان و نوجوانان رهایی یابند.یادمان باشد ایران نیازمند نسلی شاداب با اعتماد به نفس بالاست.
با احترام- حسین کریمی،دبیر ادبیات دبیرستان علامه جعفری تبریز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *